مقالات

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته

در سال های اخیر دوربین های مداربسته به یکی از پرکاربردترین تجهیزات امنیتی تبدیل شده اند. کاربرد گسترده و همچنین افزایش درخواست ها برای خرید انواع دوربین مداربسته ، سبب شده است که شرکت های سازنده این محصولات، قابلیت های بیشتری را به دوربین های امنیتی بیفزایند.

به طور کلی آشنایی با دوربین های مداربسته سبب می شود که هر شخصی بتواند متناسب با نیاز خود، دوربینی را انتخاب کند. به طور کلی دوربین های مداربسته با توجه به فاکتورهای مختلفی دسته بندی می شوند. در ادامه با توجه به فاکتورهای گوناگون به بررسی انواع دوربین مداربسته می پردازیم. با ما همراه باشید.

 ۱- تکنولوژی دوربین های مداربسته

دوربین های مداربسته با توجه به تکنولوژی به دو گروه تحت شبکه و آنالوگ تقسیم می شوند. منظور از تکنولوژی، چگونگی ارسال اطلاعات به دستگاه ضبط کننده می باشد.

دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین های مداربسته تحت شبکه اطلاعات تصاویر را به صورت دیجیتال و تحت پروتکل های شبکه به دستگاه ضبط کننده، ارسال می نمایند. دستگاه ذخیره کننده اطلاعات در این دوربین ها، NVR است و برای متصل کردن دستگاه به دوربین از کابل شبکه استفاده می شود.

از مهمترین ویژگی های این گونه دوربین ها می توان به ضبط تصاویری با کیفیت بالا و قابلیت های هوشمند اشاره نمود که سبب محبوبیت این نوع دوربین شده است. این دوربین ها، که یکی از انواع دوربین مداربسته هستند، قیمت بالایی دارند و این ویژگی سبب شده، تنها افرادی خاص بتوانند دوربین مداربسته تحت شبکه را خریداری کنند.

دوربین مداربسته آنالوگ

اطلاعات تصاویر در دوربین های مداربسته آنالوگ به صورت سیگنال های آنالوگ ارسال می شوند. در این دوربین ها علاوه بر تفاوت در ارسال اطلاعات، در بستر انتقال اطلاعات نیز تفاوت وجود دارد. برخلاف دوربین های تحت شبکه، دستگاه ضبط کننده در دوربین های آنالوگ، DVR بوده و از کابل کواکسیال برای وصل کردن دوربین به دستگاه استفاده می شود.

 قابلیت ها و کیفیت دوربین های آنالوگ نسبت به دوربین های مداربسته تحت شبکه کمتر بوده اما در عوض نصب آنها آسان و قیمت پایینی دارند. البته امروزه دوربین های آنالوگ HD نیز به بازار آمده اند که از کیفیت و قابلیت های بالایی برخوردارند.

۲- کیفیت تصویر دوربین مداربسته

دسته ای از انواع دوربین مداربسته ، بر اساس کیفیت تصویر مشخص می گردد. نمایش جزئیات و میزان شفافیت تصویر، به کیفیت دوربین مداربسته وابسته می باشد. مگاپیکسل به عنوان معیار کیفیت دوربین شناخته می شود که با افزایش کیفیت تصویر، تعداد پیکسل یا رزولوشن افزایش می یابد. امروزه انواع دوربین ها در بازار وجود دارند که کیفیت تصویرشان متغیر است. هر چه کیفیت تصاویر ضبط شده توسط یک دوربین بالاتر باشد، قیمت آن دوربین نیز بیشتر است.

۳- بدنه دوربین مداربسته

به طور کلی دوربین های مداربسته بر اساس نوع بدنه به دسته های زیر تقسیم می شوند.

دوربین مداربسته بولت

از دوربین های مداربسته بولت بیشتر در محیط های بیرونی استفاده می گردد. این دوربین ها به شکل های استوانه ای یا مکعب مستطیل ساخته می شوند. مقاومت بدنه این دوربین بسیار بالا بوده تا بتواند عناصر موجود در محیط های بیرونی مانند باران و گرد و غبار را تحمل کند. جنس بدنه اغلب دوربین های بولت از فلز است اما تنوع این نوع دوربین بالا بوده و به همین دلیل مقاومت هر یک از آنها متفاوت می باشد. بهتر است این دوربین ها در ارتفاع و به دور از دسترس افراد نصب گردند تا از دزدیده شدن آنها جلوگیری شود.

دوربین مداربسته دام

یکی از انواع دوربین مداربسته ، دوربین دام می باشد که در زبان لاتین Dome به معنای گنبد است و به دلیل شکل ظاهری این دوربین ها، به آنها دوربین مداربسته دام گفته می شود. برخلاف دوربین های بولت، دوربین دام بهتر است در محیط های داخلی و در زیر سقف، نصب گردد. معمولا بدنه دوربین های مداربسته دام از جنس پلاستیک و یا گاهی فلز ساخته می شود.

از این دوربین ها می توان در محیط های داخلی مانند ادارات، منازل، قطار، فروشگاه ها و دیگر موارد بهره برد. دوربین های دام بر اساس نوع بستر نصب، به دو گروه تقسیم می شوند. دوربین های مداربسته دام با کابل شبکه و یا با کابل کواکسیال، کابل کشی می شوند.

دوربین مداربسته چشم ماهی

دوربین های مداربسته چشم ماهی دارای زاویه دید گسترده ای می باشند و از گروه دوربین های مداربسته ۳۶۰ درجه به حساب می آیند. این ویژگی سبب شده است تا این دوربین ها بتوانند تصاویر را در تمامی جهت ها مشاهده و ضبط نمایند.

دوربین مداربسته باکس یا صنعتی

دوربین های مداربسته صنعتی و یا باکس، ظاهری مانند مکعب مستطیل دارند و بیشتر در موارد صنعتی به کار گرفته می شوند. لنز دوربین های مداربسته باکس به صورت جدا بوده و به این دوربین ها وصل می گردد.

دوربین مداربسته مخفی یا مینیاتوری

از دوربین های مداربسته مخفی یا مینیاتوری به دلیل سایز کوچکی که دارند، بیشتر در مکان هایی استفاده می شود که افراد نمی خواهند این دوربین توسط دیگران قابل مشاهده باشد. این دوربین ها با نام دوربین مداربسته پین هول نیز شناخته می شوند.

دوربین مداربسته اسپید دام یا گردان

دوربین های مداربسته اسپید دام دارای قابلیت چرخش می باشند به همین دلیل به آنها، دوربین گردان نیز گفته می شود. به خاطر داشتن این قابلیت، از این دوربین ها می توان در محیط های بزرگ بهره برد. کنترل چرخیدن این دوربین ها ممکن است از راه دور و یا به صورت خودکار انجام گیرد . این دوربین از پرکاربردترین انواع دوربین مداربسته می باشد که با نام PTZ نیز شناخته می شود.

۴- لنز دوربین مداربسته

آخرین گروه دوربین های مداربسته، بر اساس نوع لنز مشخص می شوند که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

دوربین مداربسته لنز متغیر

در دوربین هایی با این لنز علاوه بر امکان تنظیم فوکوس، به دلیل اینکه می توان فاصله کانونی را تغییر داد، زاویه دید دوربین به راحتی عوض می شود.

دوربین مداربسته لنز متغیر موتورایز

لنز این دوربین ها بسیار شبیه به لنزهای متغیر است اما برخلاف آنها، در این نوع لنز تغییر فاصله کانونی با دست صورت نمی گیرد و این کار توسط موتور انجام می شود. البته قیمت این نوع لنز نیز بیشتر از لنز متغیر دستی است.

دوربین مداربسته لنز ثابت

لنزهای ثابت همانطور که از نامشان پیداست، دارای فاصله کانونی ثابتی هستند و زاویه دید را هم نمی توان در آنها تغییر داد. به دلیل کمبود قابلیت های این لنز نسبت به دیگر لنزها قیمت آن نیز پایین تر است. انواع دوربین مداربسته با لنز ثابت در مکان هایی که از حساسیت کمتری برخوردار هستند، به کار برده می شوند.

 

 

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *