مقالات

تلفن سانترال چیست؟

تلفن سانترال

تلفن سانترال

تلفن سانترال در این مطلب قصد داریم شما را با سانترال و مزیت های آن آشنا کنیم بطور کلی سانترال  به دستگاه یا سروری که ارتباط بین همکاران را برقرار می سازد و باعث بهبود روند کاری شرکت می شود، سانترال یا مرکز تلفن گفته می شود. در واقع از مواردی که باعث شده انواع کسب و کارها در مقیاس های مختلف از امکانات سانترال بهره ببرند:

  • افزایش روزافزون استارت آپ ها
  • فروشگاه های اینترنتی
  • تسریع در هماهنگی ها
  • بازدهی بهتر

و… می باشد. 

راه اندازی اپراتور خودکار یا منشی تلفنی در سانترال ها

از دیگر مزیت های بسیار خوب سانترال وجود منشی اتوماتیک یا همان تلفن گویا است 

و این بخش روابط  بین بخش ها و امکان تسریع در تماس با بخش های داخلی را بسیار بهبود می بخشد.

در واقع  یکی از بخش های که قبلا در شرکت ها بسیار اهمیت داشتن برخورداری از افرادی بود که تماس ها را 

به مقصد انتقال می دادند اما  حالا این کار توسط سانترال و قابلیت منشی تلفنی انجام می شود

 به اینصورت که وقتی شخصی با شرکت تماس میگیرد پیغام گویا پخش می شود . 

پیغام گویا باعث می شود ابتدا فرد با قسمت مربوطه آشنا شود و شخص با استفاده کدهایی که در پیغام گویا اعلام شده 

به واحد مورد نظر خود متصل می شود.

استفاده از سانترال چه مزیت هایی دارد؟

استفاده از سانترال مزیت های بسیار زیادی دارد و باعث ارتباط بهتر بین مشتریان و صاحبان کسب و کار

 و واحد های فروش می شود. بطور کلی از مزیت های سانترال می توان به مواردی زیر ازجمله :

  • امکان برقرای ارتباط داخلی بصورت رایگان و سریع
  • بهبود ارتباط میان مشتریان و واحد های فروش و اپراتورها
  • امکان ضبط و پیگیری کلیه تماس های دریافتی
  • کاهش چشمگیر هزینه
  • های خطوط مخابراتی در سایر بخش ها
  • قابلیت انتظار چندین نفر پشت هر خط
  • نظارت و کنترل  بهتر بر خطوط

راه اندازی اپراتور خودکار یا منشی تلفنی در سانترال ها

از دیگر مزیت های بسیار خوب سانترال وجود منشی اتوماتیک یا همان تلفن گویا است 

و این بخش روابط  بین بخش ها و امکان تسریع در تماس با بخش های داخلی را بسیار بهبود می بخشد.

در واقع  یکی از بخش های که قبلا در شرکت ها بسیار اهمیت داشتن برخورداری از افرادی بود 

که تماس ها را به مقصد  انتقال می دادند اما  حالا این کار توسط سانترال و قابلیت منشی تلفنی انجام می شود

 به اینصورت که وقتی شخصی با شرکت تماس میگیرد پیغام گویا پخش می شود . پیغام گویا باعث می شود 

ابتدا فرد با قسمت مربوطه آشنا شود و شخص با استفاده کدهایی که در پیغام گویا اعلام شده 

به واحد مورد نظر خود متصل می شود.

تفاوت تلفن سانترال و تلفن ثابت چیست؟

تفاوت های بسیاری بین تلفن ثابت و سانترال وجود دارد از جمله اینکه هنگامی که از تلفن های ثابت و معمولی

 استفاده می شد ، هر کارمند برای مدیریت و انجام  کارهای خود باید یک خط تلفن جداگانه داشت 

و خط ها علاوه بر اعمال هزینه باعث می شد که ضریب مدیریت بین ارتباط مشتریان و واحد مربوطه پایین بیاید.

 برخلاف این مورد با  سانترال  گزینه ها و قابلیت های نامحدودی را برای اتصال سریع برای هر جمع آوری خطوط تلفن

 و متمرکز کردن آنها کردن آنها در یک دستگاه سانترال و نظارت بیشتر را در اختیار کارمندان و صاحبان مشاغل  اشاره کرد.

انواع سانترال

 دستگاه های سانترال پاناسونیک را می توان به دو دسته ی کم ظرفیت و پرظرفیت تقسیم کرد.

بطور خلاصه می توان گفت که دو دسته ای که به شرکت های بزرگ و کوچک اجازه ی انتخاب بهتر سانترال متناسب با ظرفیت

 و  هزینه را می دهد .

سانترال کم ظرفیت و مزیت آن

 

 

یکی از بهترین گزینه ها برای شرکت ها با مقیاس کم بهره مندی از سانترال کم ظرفیت است 

و سانترال کم ظرفیت  امروزه به دسته تقسیم می شود. دسته ی اول  امکان اتصال ۳ خط شهری 

و دسته ی دوم ۶ خط شهری را دارد. همچنین به ترتیب تا ۸ و ۱۶ خط داخلی را پشتیبانی می کنند.

 استفاده از سانترال کم ظرفیت علاوه بر کاهش هزینه های خطوط مخابراتی در واقع تسریع و بهبود دهنده بخش

 مدیریتی یک شرکت را نیز شامل می شود.

سانترال پر ظرفیت و قابلیت های آن

از دیگر سانترال های پرکاربرد در شرکت های بزرگ و سازمان های دولتی، سانترال پر ظرفیت است.

 این مورد امکان پشت خط ماندن چندین کاربر رو به شما می دهد.

نکته مهم و قابل توجه در بحث مدیریت تماس های ورودی اینکه حداقل خطوط تلفنی ورودی

 به سانترال پر ظرفیت ۹۶ و حداکثر آن ۶۴۰ است.

تلفن سانترال آنالوگ و مزیت آن

تلفن سانترال آنالوگ امروزه از کاربرد بسیار خوبی برخوردارند از جمله اینکه قابلیت نمایش کالر آی دی را دارا هستند .

بطور خلاصه این تلفن به کمک یک زوج سیم به سانترال ارتباط داده می شود 

و قیمت کمتری نسبت به مدل های پیشرفته دارد.

 تلفن سانترال آنالوگ نمونه هایی از تلفن سانترال مانند تلفن های:

  • TS580
  • TS500 پاناسونیک هستند.

تلفن سانترال هایبرید

تلفن سانترال هایبرید قابلیت های خوبی دارند از جمله اینکه از طریق دیتا می توانند 

به سانترال متصل شوند.تلفن های هایبرید قابلیت برنامه ریزی دارند.

 به عنوان مثال قابلیت هایی مانند شماره گیری سریع و غیره را در آن ها در دسترسی دارید.

تلفن سانترال دیجیتال

از مدل های جدید و منتخب می توان به تلفن سانترال دیجیتال اشاره کرد

 که با یک زوج ارتباطی با سیستم سانترال ارتباط برقرار می کند

و می تواند به شکل هم زمان صدا و داده را دریافت و یا ارسال کند.

تلفن سانترال تحت شبکه IP

تلفن سانترال تحت شبکه IP دارای مزیت های زیادی از جمله می توان به قابلیت ارسال و دریافت داده های متنی،

صوتی، تصویری و فایل ها  اشاره کرد.در واقع این مورد با اتصال به اینترنت دسترسی به شبکه آی پی

را برای سازمان ها  در هر مقیاسی و شبکه سانترال ایجاد می کنند. این سیستم را در شرکت،

و حتی برای کارمندان دورکار هم می توان مورد استفاده قرار داد. 

تلفن سانترال

در زمان های گذشته از تلفن های معمولی برای برقراری ارتباط بین مشتریان یک مجموعه با کارکنان استفاده می کردند. امروزه دیگر چنین تلفن هایی برای استفاده در ادارات، سازمان ها و شرکت ها رایج نیست. به همین دلیل از نسل جدید تلفن ها یعنی تلفن سانترال در چنین مکان هایی استفاده می کنند. استفاده از این تلفن ها مزایایی دارد که در این مطلب به بررسی بیشتر آن خواهیم پرداخت. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

تلفن سانترال چیست؟

اگر به دستگاه های تلفن موجود در خانه خود دقت کرده باشید خواهید دید که این تلفن‌ ها به وسیله سیم 

به پریز تلفن متصل می شوند و در نهایت از این طریق به خطوط اصلی مخابرات وصل می گردند. 

تلفن سانترال نوعی تلفن است که برعکس تلفن‌ های معمولی به صورت مستقیم با خطوط آنالوگ ارتباطی ندارد. 

این تلفن ها در کنار انواع دستگاه های سانترال به عملکرد می پردازند.

بدین شکل که به صورت مستقیم به یکی از خروجی های دستگاه اصلی سانترال متصل می گردند.

این اتصال می تواند از طریق سیم یا شبکه انجام شود.

این تلفن های نوع سانترال از نظر شکل ظاهری به تلفن های معمولی شبیه هستند. 

البته این را باید گفت که بر روی این تلفن ها تعدادی دکمه یا کلید وجود دارد. 

این دکمه ها برای انجام تنظیمات و سایر برنامه ریزی ها مناسب هستند. 

این تلفن کاربردی می تواند به صورت همزمان چند خط شهری را در دسترس یک کارمند قرار دهد

تا از این طریق به اجرای بهتر عملکرد و وظایف خود بپردازد.

بدین شکل دیگر نیازی به خرید دستگاه تلفن برای هر خط شهری نیست.

کاربرد سانترال چیست؟

کاربرد تلفن سانترال گسترده است اما کلی ترین کاربرد آن مدیریت خطوط تلفن و ارتقای ارتباطات می باشد.

 به کمک این تلفن می توان ارتباط داخلی را به صورت رایگان و کاملا سریع برقرار نمود.

 از سوی دیگر مشتریان نیز می توانند با اپراتورها و کارمندان ارتباط سریع و راحت تری داشته باشند.

 امکان ضبط و پیگیری تماس ها وجود دارد و می توان از این طریق مشکلات ایجاد شده برای تماس ها را حل نمود.

این نوع تلفن یکی از بهترین منشی های تلفنی است که تماس مشتریان را هدایت می کند.

 هزینه خطوط مخابرات نیز بدین شکل کاهش خواهد یافت.

 از طریق این دستگاه های تلفن می توان حتی چندین و چند نفر را در حالت انتظار تماس نگه داشت.

 بدین شکل با پاسخگویی اپراتور، یکی یکی به تماس ها پاسخ داده خواهد شد. 

بدین شکل می توان کلیه تماس های خطوط را مدیریت کرد.

تلفن سانترال

انواع تلفن سانترال

تلفن سانترال انواع گوناگونی دارد و هر یک از این تلفن ها دارای ویژگی های خاصی هستند.

 به همین دلیل باید پیش از خرید این تلفن ها اطلاعات لازم را درباره آن بدست آورید تا پس از خرید پشیمان نشوید.

 به طور کلی این تلفن‌ ها از نظر کاربری و نحوه ارتباط به چهار دسته 

آنالوگ، هیبرید، دیجیتال و تحت شبکه تقسیم می شوند. 

در ادامه هر یک از این دستگاه ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

تلفن سانترال آنالوگ

بعضی از دستگاه های سانترال دارای قابلیت آنالوگی نیز می باشند. 

بدین شکل می توان به کمک خروجی آنالوگ از این قابلیت بهره مند شد.

تلفن سانترال آنالوگ از قیمت پایینی برخوردار است. کلیه تلفن های رومیزی و بی سیم که در خانه ها کاربرد دارند

را می توان به درگاه خروجی آنالوگ سانترال وصل نمود.

از این طریق تلفن به صورت یک تلفن سانترال به اجرای عملکرد می پردازد.

به کمک این تلفن می توانید تماس های شرکت، سازمان، مجموعه یا اداره کوچکی که دارید را مدیریت نمایید.

تلفن سانترال هیبرید

تلفن سانترال هیبرید به کمک دو سیم به دستگاه سانترال وصل می گردد.

این دو سیم برای بوق و دیتا هستند و زمانی قابلیت اتصال به دستگاه سانترال را دارند 

که در آن خروجی خاص برای سانترال هیبرید تعبیه شده باشد. 

این تلفن قابلیت های مختلفی دارد و از تلفن آنالوگ پیشرفته تر است.

تلفن سانترال دیجیتال

تلفن دیجیتال کاملا شبیه به تلفن هیبرید است اما نوع اتصال آن به دستگاه سانترال فرق دارد. 

در این مدل برای وصل نمودن تلفن به سیستم دستگاه سانترال از یک رشته سیم استفاده می گردد. 

این رشته سیم به صورت همزمان بوق و دیتا را فعال می سازد. مدل های تلفن دیجیتال سانترال تنوع بالایی دارند.

بدین شکل می توانید از بین آنها بهترین و مناسب ترین مدل را انتخاب کنید.

تلفن سانترال تحت شبکه

این گزینه آخرین نسل از تلفن هایی است که به صورت سانترال کار می کنند. 

از این دستگاه در بخش هایی استفاده می شود که تلفن نرم افزاری بر پایه IP راه اندازی می گردد. 

نام های دیگر این تلفن، تلفن نرم افزاری، تلفن IP و تلفن ویپ است.

 این تلفن جذاب و کاربردی برای انتقال صدا از تکنولوژی ویپ استفاده می نماید.

 بدین شکل صدا از طریق اینترنت منتقل می شود. همین موضوع سبب شده تا عملکرد این نوع تلفن سانترال

 با سایر تلفن ها تفاوت داشته باشد. اگر یک تلفن تحت شبکه، SIP را ساپورت کند،

 می توان از آن در انواع مراکز تلفن و تمام دستگاه های سانترال تحت شبکه استفاده نمود.

عوامل موثر بر انتخاب سانترال

برای انتخاب این تلفن ها فاکتورهای مختلفی دخیل است. شما باید پیش از خرید به بررسی این فاکتورها بپردازید. 

در ابتدا باید به تعداد خطوط ورودی و نیازهای شرکت خود توجه کنید.

 ممکن است که یک سانترال کم ظرفیت برای شما کافی باشد. گاهی این امکان وجود دارد که سانترال پر ظرفیت 

کارایی بیشتری را برای شما داشته باشد. پس توجه به این نکته بسیار مهم و ضروری است.

از سوی دیگر هر دستگاه سانترال ویژگی ها و امکانات خاصی دارد. هر اندازه که امکانات تلفن بیشتر باشد،

 قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. پس باید بودجه خود را نیز در نظر بگیرید. 

بعضی از تلفن های کاربردی در این زمینه قابلیت نصب و اتصال به هر دستگاه سانترال را ندارند. 

به همین دلیل باید امکانات تلفن و اتصالات آن را به دقت بررسی کنید.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی تلفن سانترال پرداختیم. اکنون شما اطلاعات لازم در مورد این نوع تلفن را بدست آورده اید.

بدین شکل می توانید برای مجموعه خود بهترین نوع سانترال را انتخاب نمایید. استفاده از سانترال باعث می شود 

که امور مربوط به کسب و کار شما در سریعترین زمان ممکن صورت گیرد.

بدین شکل هزینه های ناشی از برقراری تماس تلفنی به حداقل رسیده و بازده بیشتر می شود.

راندمان کارکنان شرکت یا مجموعه شما نیز بدین شکل افزایش پیدا خواهد کرد. 

همین موضوع کیفیت کار شما را بالا خواهد برد. از این طریق رضایت مشتریان نیز بیشتر می شود

امتیاز دهید...

1 نظر در “تلفن سانترال چیست؟

  1. حسنی گفت:

    اطلاعات کاملی بود مممنون میشم بابت نصب هم ی توصیحی بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *