مقالات

چک لیست نگهداری از دوربین مدار بسته

چک لیست نگهداری از دوربین مدار بسته

استفاده از دوربین مدار بسته باکیفیت بهترین راه برای ترساندن دزدان و خرابکاران در محل کار یا ساختمان‌های مسکونی است. اما باید به صورت مداوم برای نگهداری از این دوربین‌ها نکاتی را رعایت کنید. ممکن است که شما این نکات را فراموش کنید بر همین مبنا یک چک لیست تهیه کرده‌ایم. شما با مطالعه این چک لیست و انجام این مراحل می‌توانید به خوبی از دوربین مداربسته نگهداری کنید. البته نمی‌توان از این امر غافل شد که شما برای نگهداری و حفظ سلامت این دوربین ها فقط در محل کار و منزل قادر هستید چند راهکار ساده و ابتدایی را فرا بگیرید. قطعاً رفع مشکلات اساسی و پیچیده نیاز به تخصص افراد ماهر در این زمینه دارد. 

چک لیست نگهداری از دوربین مدار بسته

 

لنز دوربین

اولین نکته‌ای که در نگهداری از دوربین مداربسته باید به آن دقت ویژه داشته باشید لنز دوربین است. این قسمت جزو مهمترین تجهیزات هر دوربین مداربسته‌ای به حساب می‌آید.‌ قطعاً اگر لنز دوربین آسیب ببیند یا دچار خرابی باشد استفاده از دوربین مداربسته بی‌نتیجه است. پس قبل از هر چیزی ابتدا لنز دوربین را بررسی کنید و در نگهداری آن کوتاهی نکنید. حتما توجه داشته باشید که لنز دوربین باید به درستی فوکوس کند. البته لنز دوربین باید به خوبی تنظیم شده باشد.

اگر دوربین در فضا یا مکان بازنصب است چک کنید که جسمی مسیر دید دوربین را مختل نکرده باشد. حتما دقت کنید که هیچگونه گرد و غباری بر روی لنز دوربین ننشسته باشد. این گرد و غبار ممکن است به مرور زمان سبب خرابی لنز دوربین شود. بعضی از دوربین‌ها دارای سنسورهای تشخیص حرکت هستند اگر دوربین شما نیز از این مدل دوربین‌هاست از درستی کار سنسور ها اطمینان حاصل کنید. در صورت مشاهده هرگونه شکستگی یا ترک در لنز دوربین اقدام به تعویض آن کنید. می توانید از کنترل گر خود برای چک کردن کارکرد دوربین استفاده کنید. 

تمیز کردن لنز دوربین

·        هیچگاه از اسپری پاک کننده و الکل برای پاک کردن لنز دوربین استفاده نکنید این مواد شیمیایی ممکن است به مرور زمان به لنز دوربین آسیب غیر قابل جبرانی وارد کنند.

·        اگر بر روی لنز هرگونه گرد و غبار مشاهده کردید از اسپری هوا با یک دستمال خشک استفاده کنید و لنز دوربین را پاک کنید.

·        در صورت مشاهده هرگونه لک و کثیفی می‌توانند از دستمال ابریشمی نم دار برای پاک کردن لنز دوربین استفاده کنید.

محدوده دید دوربین

در واقع اگر شما مبلغی برای خرید دوربین هزینه کرده باشید اما نتواند آن را در یک مکان مناسب نصب کنید هزینه و وقتی که برای خرید این محصول صرف کرده‌اید بی فایده بوده است.  این محصول باید در مکانی نصب شود که پوشش دهی عالی بر روی فضا داشته باشد. بر همین اساس لازم و ضروری است که به صورت مداوم چک کنید هیچ چیزی جلوی دید دوربین را نگرفته باشد و روی مسیر آن قرار نداشته باشد.

این محصول را در هر مکانی که نصب می‌کنید حتما چک کنید که محکم و به صورت ایمن نصب شده باشد.  اگر دوربین مداربسته در مکانی قرار گیرد که دید زیادی نداشته باشد نقاط کور فراوانی ایجاد می‌شود. مجرمان می‌توانند از این نقاط به حریم شخصی شما نفوذ  کنند.

قاب دوربین مدار بسته

طراحی این محصول کاملاً تخصصی و با فکر و تکنولوژی بسیاری انجام شده‌است. قاب دوربین مداربسته در فصول سرد و گرم سال از این محصول در برابر کرد و  غبار محافظت می‌کند.‌ طبیعتاً اگر قاب دوربین مداربسته از کیفیت بالایی برخوردار نباشد یا درون آن شکستگی و خرابی وجود داشته باشد آب و گرد و غبار به درون قطعات دوربین نفوذ خواهند کرد. این امر حتی ممکن است شما را وادار کند که یک دوربین جدید خریداری کنید یا هزینه هنگفتی برای تعمیر دوربین بپردازید. بر همین مبنا در نگهداری از دوربین مداربسته چک کردن قاب یا حفاظ فراموش نکنید.

·        دقت کنید که هیچ آثار شکستگی بر روی قاب وجود نداشته باشد.

·        بعد از حوادث طبیعی و طوفان دقت داشته باشید که درون قاب آب و گرد و غبار نفوذ نکرده باشد.

·        دقت داشته باشید بعد از بارش برف، قاب را چک کنید که روی آن برف قرار نداشته باشد.

گرمکن دوربین

حتما شما نیز تا به الان متوجه شده‌اید که این دوربین‌ها با دانش بسیاری تولید شده‌اند.  جالب است که بدانید دوربین‌هایی که در مناطق خیلی سرد نصب میشوند با توجه به آب و هوای منطقه دارای گرمکن هستند.  اگر شما نیز در مناطق سرد زندگی می‌کنید حتما هنگام خرید دوربین مداربسته به گرمکن آن دقت کرده‌اید.  هنگامی که دارید دوربین مداربسته را بررسی می‌کنید حتما عملکرد گرمکن آن را در مورد توجه قرار دهید.

اتصالات و سیم کشی دوربین

اتصالات و سیم کشی دوربین مداربسته بسیار حائز اهمیت است.  قطعا اگر اتصالات دچار ایراد شوند دوربین نمی‌تواند عملکرد معمول خود را داشته باشد.  در نگهداری از دوربین مدار بسته باید به اتصالات و سیم کشی آن دقت کنید.

·        سیم کشی دوربین را از نظر داشتن هرگونه پارگی یا لخت بودن سیم مورد بررسی قرار دهید.

·        اگر بعضی از سیم‌های دوربین شل و افتاده شده‌اند حتما آن‌ها را تعمیر کنید.

·        دقت داشته باشید که صدا و تصویر دریافتی ایرادی نداشته باشد.

·        اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که رطوبت زیاد است بهتر است کابل‌ها و اتصالات بدون پوشش در مواجه با رطوبت قرار نگیرند.

تجهیزات ضبط و مانیتور

مانیتور و تجهیزات نصب از اهمیت بسزایی برخوردار هستند‌. بدون مانیتور کردن دوربین‌ها استفاده از آن‌ها چندان تاثیر و معنایی ندارد.  بر همین اساس بررسی عملکرد مانیتور و تجهیزات نصب در چک لیست نگهداری دوربین لازم و ضروری است. شما با چک کردن مانیتور می توانید تصاویر و ویدیوها را به صورت بهتر دریافت کنید.  حتماً باید بررسی کنید که تمام سوئیچ‌ها و تجهیزات دوربین عملکرد درستی داشته باشند. دقت داشته باشید که زمان و تاریخ دوربین باید به صورت درست تنظیم شده باشد. حتماً به موقع مانیتور ها و دیگر تجهیزات ضبط را تمیز کنید. شما می‌توانید از پارچه‌های میکرو و فیبر نرم برای پاک کردن این تجهیزات استفاده کنید.

منبع تغذیه

دقت داشته باشید در نگهداری از دوربین مداربسته حتماً باید منبع تغذیه را مورد بررسی قرار دهید.  در صورتی که منبع تغذیه به درستی کار نکند و عملکرد ضعیفی داشته باشد شما نمی‌توانید تصاویر باکیفیتی دریافت کنید. می‌توانید به صورت دوره‌ای با یک ولت متر میزان جریان برق ورودی به سیستم را بررسی کنید. 

تجهیزات دوربین مداربسته

  سخن پایانی

حتماً برای نگهداری
درست و صحیح از دوربین مداربسته اصول ذکر شده را رعایت کنید.  شما با این چک لیست می‌توانید تمام قسمت‌های
دوربین مداربسته را مورد بررسی قرار دهید.  اما نکته حائز اهمیت این است که در صورت مشاهده خرابی
و ایرادات اساسی بهتر است با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

امتیاز دهید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *